de geschiedenis van de gondel   4/4

De gondel behield deze vorm, totdat Domenico Tramontin, een revolutionaire scheepsbouwer, aan het eind van de 19e eeuw het element van de asymmetrie invoerde. Op dit moment bereikte de gondel haar meest perfecte vorm. Een produkt van een lange ontwikkeling die een huwelijk tot stand bracht tussen de boot, de roeier en de roeitechniek.

moderne forcola

Vandaag de dag zijn er in Venetië nog zo’n 400 gondels die louter voor toeristische doeleinden worden gebruikt. Van de talloze werfjes die Venetië tijdens de hoogtijden van de Republiek telde, zijn er nog 3 werven over waar gondels gebouwd worden. De ontwikkeling van de gondel is gestagneerd. Sinds de aanpassingen van Domenico Tramontin hebben er geen noemenswaardige veranderingen meer plaatsgevonden. De Tramontin familie bouwt nog steeds gondels, maar het ontwerp van Domenico staat in zulk hoog aanzien dat iedere aanpassing of verandering als zondig wordt bestempeld.



Voor meer informatie over geschiedenis en bouw van de gondel, venetiaans roeien en forcole, zie ook onze links


<<< voorgaande